Nyheter

Delade åsikter kring betalning för elbilar: "Tre, sju, nio appar ska inte behövas"

April 19, 2021
Foto: Creative Commons.
Foto: Creative Commons.
Ett vanligt kreditkort eller med appar från olika leverantörer. Under en tid har dialogen pågått kring hur kunder ska betala för sin elbilsladdning - och ännu står regeringen och leverantörer långt ifrån varandra. 

Regeringen och leverantörer vill, i grunden, samma sak: att skapa gemensamma betallösningar och tekniska plattformar för att ladda elbilar. Det skriver DN i en artikel efter ett möte mellan energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman och olika laddningsleverantörer. Men ännu är det en bit ifrån varandra kring hur det ska genomföras.
– Resultatet av mötet blev ett steg i rätt riktning, men ett otillräckligt sådant. Vi måste arbeta vidare och få fram ett enkelt sätt för elbilsförare att med ett gemensamt betalningsmedel köpa el vid publika laddstolpar. Tre, sju, nio appar i mobilen ska inte behövas, säger Anders Ygeman till DN.

"Har inte samma verklighetsbeskrivning"

Hans mål är att betalning med vanliga kreditkort vid laddstolpar, och utan användning av olika appar, ska bli till verklighet innan årets slut. Men Pär Möller, som är en representant för den samlade branschen, vill gärna se en mer digital lösning.
– Som bransch har vi en positiv dialog med Anders Ygeman. Men vi har inte alltid samma verklighetsbeskrivning – vi ser att våra kunder i hög utsträckning använder appar som betalningsmedel, och till mindre del kreditkort, säger han till DN.

Något både regeringen och leverantörerna däremot var överens om vid mötet är värdet av att skapa en branschorganisation för aktörer inom elbilsladdning.

Använt kreditkortslösning under flera år

På SBP har man under ett antal år följt utvecklingen, och problematiken, kring betallösningar för laddstolpar. Andreas Backström, vd på SBP, förklarar att de tidigt identifierade utmaningarna och har därför tagit fram en kreditkortslösning till många kunder.
– Vi på SBP har sett att våra kunder efterfrågat enkelhet och oberoende när det gäller laddningmöjligheterna, både för personalen och besökare. Därför lanserade vi för två år sedan en helt oberoende laddlösning som innebär att vem som helst kan stanna till och ladda på en publik plats. Det enda kravet är att man ska ha tillgång till ett kreditkort och mobil vid laddtillfället, men det krävs varken en app eller ett kundkonto för att kunna ladda sin elbil.

Fler nyheter om grön teknik